Heb je een garagebox of parkeerplaats in een toeristische hotspot? In steden zoals Brugge, Antwerpen of Gent blijft de vraag naar parkeerplekken het hele jaar door hoog.
Maar in gebieden zoals de Belgische kust of de Ardennen, kan het na het drukke zomerseizoen een stuk lastiger worden om huurders te vinden. Hoe zorg je ervoor dat je ook in de rustigere maanden volop blijft verhuren?
8 Tips voor een maximale verhuur buiten het zomerseizoen
Met deze tips zorg je ervoor dat je garagebox of parkeerplaats ook buiten de zomermaanden zo goed mogelijk verhuurd is.
Voornamelijk als je parkeerplaats gelegen is aan een Belgische badstad of in de Ardennen, waar je merkt dat er een grote piek is in de zomermaanden, kunnen deze tips handig van pas komen om zo rendabel mogelijk te zijn.
1. Pas je prijs aan naargelang het seizoen
Tijdens het laagseizoen is de vraag naar parkeerplaatsen vaak lager. Door je prijs dynamisch aan te passen aan de tijd van het jaar, kun je extra huurders aantrekken. Verlaag de prijs net genoeg om concurrerend te blijven en tegelijkertijd nog een goede opbrengst te realiseren.
2. Speel in op lokale evenementen
Evenementen zoals festivals, sportwedstrijden of kerstmarkten trekken vaak veel bezoekers aan, ook buiten het toeristische hoogseizoen. Ligt je parkeerplek op wandelafstand van één van deze belangrijke jaarlijks terugkerende evenementen? Vermeld dit dan zeker in je advertentie. Dit kan je helpen om tijdelijke pieken in de vraag te benutten.
3. Minimale bezettingsgraad aanpassen
Overweeg om de minimale huurperiode flexibel te houden tijdens rustigere maanden. Waarbij je tijdens de zomermaanden makkelijker je minimale verblijfsduur kan verhogen, is het in kalmere periodes net interessanter om je kalender ook voor kortere periodes open te zetten. Hierdoor maak je je parkeerplek toegankelijker voor een bredere groep mensen die misschien alleen tijdelijk een parkeerplaats nodig hebben.
4. Aantrekkelijke advertentie opmaken
Een goed opgestelde advertentie kan het verschil maken. Zorg voor duidelijke en professionele foto’s van je garagebox of parkeerplaats en schrijf een aantrekkelijke tekst die de voordelen van de locatie benadrukt.
Voorzieningen zoals een laadpunt voor elektrische voertuigen zijn een groot voordeel. Zorg dat deze duidelijk vermeld staan in je advertentie
Een duidelijke, aantrekkelijke advertentie vergroot de kans dat huurders voor je parkeerplek kiezen.
5. Gebruik zo eenvoudig mogelijk maken
Maak het huren van je parkeerplek zo gemakkelijk mogelijk voor huurders. Deel duidelijk in de advertentie welke exacte uren de garagebox gebruikt kan worden, dat er duidelijke instructies zullen gestuurd worden hoe de huurder toegang krijgt.
Hoe minder gedoe het is voor de huurder, hoe sneller ze geneigd zullen zijn om te reserveren én terug zullen keren.
6. Terugkerende huurders aantrekken
Door een goede relatie op te bouwen met terugkerende huurders, zorg je voor continuïteit en een stabiele bezetting. Huurders die op vaste periodes terugkeren kunnen interessant zijn tijdens de kalmere periodes. Zowel voor jou als de huurder is het een geruststelling als de garagebox of parkeerplaats gereserveerd is, dit kan je aantrekkelijk maken door bijvoorbeeld kortingen of extra’s zoals vroegere aankomst of vertrek mogelijk voor de terugkerende huurders te stimuleren.
7. Langere huur stimuleren
Naast kortetermijnhuur is het verstandig om langere huurperiodes te stimuleren in kalmere periodes. Dit kan door maandelijkse verhuur aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld met een korting voor lange termijn huurders tijdens laagseizoen.
8. Seizoensgebonden voordelen benadrukken
Buiten het zomerseizoen kan je parkeerplek juist extra aantrekkelijk zijn door specifieke voordelen te bieden, zoals beschutting tegen regen of sneeuw, of een veilige plek tijdens donkere dagen.
Wordt de oprit gestrooid en sneeuwvrij gemaakt? Benadruk deze voordelen dan zeker in je advertentie, zodat huurders je parkeerplek als ideale keuze zien tijdens de koudere maanden.
Conclusie
Het verhuren van een garagebox of parkeerplaats buiten het zomerseizoen kan uitdagend zijn, vooral in toeristische gebieden zoals de Belgische kust of de Ardennen. Echter, met de juiste strategieën, zoals het aanpassen van prijzen, inspelen op lokale evenementen, en het flexibel houden van de minimale huurperiode, kun je de kans op verhuur maximaliseren.
Een goed opgestelde advertentie, het stimuleren van langere huurperiodes en het benadrukken van seizoensgebonden voordelen helpen ook om je parkeerplek aantrekkelijk te maken. Door terugkerende huurders aan te trekken en een probleemloze ervaring te bieden, zorg je voor een stabiele bezetting, zelfs tijdens de rustigere maanden.
Ook meer verhuren via SparkSpot? Maak dan hier vrijblijvend en volledig gratis je listing aan.