16 augustus 2024 Laurent Bruggeman

Hoeveel verdienen gemeentes aan betaald parkeren?

Hoeveel verdienen gemeentes aan parkeertarieven

Elke Belgische gemeente heeft haar eigen parkeerbeleid, wat leidt tot aanzienlijke verschillen in parkeerkosten tussen de gemeenten.

Een groot deel van de inkomsten van vele steden komt uit parkeren.
Gent, Brugge en Brussel zijn toonaangevende voorbeelden van steden waar de vraag naar parkeerplaatsen het aanbod overstijgt, waardoor parkeerinkomsten aanzienlijk bijdragen aan hun gemeentelijke begrotingen.

Wanneer je denkt aan inkomsten uit parkeren denk je misschien automatisch aan de daguitstappers die een ticketje kopen tijdens het shoppen of bezoeken van de stad.
Maar naast de inkomsten via de parkeerautomaten verdienen de steden ook geld aan bewonerskaarten en parkeerboetes.

Inkomsten uit parkeren

Meer en meer grootsteden stimuleren bezoekers om het stadscentrum te vermijden met de auto. Dit doen ze door LEZ-zones in te voeren en park & ride parkeerplaatsen aan te bieden aan de rand van de steden. Het centrum zelf is vaak ook een pak duurder om te parkeren.

Zoals te verwachten, zijn de parkeerkosten in grootsteden zoals Brussel en Gent het hoogste, vooral in de drukste zones. In Gent wordt er gesproken over de mobiliteitsmiljoenen, waar er jaarlijks meer dan 20 miljoen euro binnenkomt via het parkeerbeleid. 

Deze inkomsten worden onder andere gebruikt om het mobiliteitsbeleid verder uit te werken, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van randparkings, voorzien van shuttles, de fietsinfrastructuur uitbreiden en extra parkeerstroken. 

Na Gent en Brussel komt Antwerpen, wat ook geen verrassing is, aangezien dit allemaal drukke grootsteden zijn. In Brugge lagen de inkomsten voor parkeren in 2023 op 4,5 miljoen euro. Ook Leuven en Kortrijk zijn steden met veel parkeerinkomsten. 

Maar ook meer en meer ‘kleinere’ steden maken de drukke gebieden met veel winkels betalend. Al dan niet met een gratis mogelijkheid voor kort parkeren. 

Op die manier willen de steden de bezoekers stimuleren om tijdens het shoppen gebruik te maken van de parking, maar hun ook aanmoedigen om niet lang te blijven staan en andere shoppers de mogelijkheid geven om te parkeren. 

Het is een feit dat we meer auto’s hebben, waar het vroeger normaal was om maar één wagen per gezin te hebben is dit tegenwoordig eerder een uitzondering dan de regel. 

Vergelijking parkeertarieven

Dat de parkeerkosten in de grootsteden het hoogst zijn weten we allemaal. Maar hoeveel bedragen de maximale parkeerkosten nu in de duurste steden? 

En wat als je een parkeerboete (retributie) krijgt in deze steden wanneer je niet betaald hebt voor je parking? 

Brussel 

In de drukste zone van Brussel kan je maximaal 2 uur parkeren. Het eerste uur betaal je € 3,50 en voor het tweede uur betaal je maar liefst € 5,30. 

Een parkeerboete in Brussel is € 58,00. 

Gent

In Gent betaal je € 2,40 per uur als je in een ondergrondse parking staat.

Wanneer je op straat staat in de drukste zone betaal je € 3,00 voor het eerste uur. Voor 2 uur betaal je € 7,00. Er is een maximum van 3 uur in de drukste zone, dit kost € 11,50. 

Een parkeerboete in Gent bedraagt € 40,00. 

Brugge

In Brugge centrum stimuleren ze je om kort te parkeren. Je zal namelijk telkens € 1,00 meer betalen per uur dat er bij komt, met een maximum van 4 uur. 

Je betaalt € 2,50 voor het eerste uur, € 3,50 voor het tweede uur en zo telt het verder op. 

Genk

Wanneer je bijvoorbeeld een stad zoals Genk bezoekt zal je merken dat de parkeerkosten een pak lager liggen. 

In de betalende parkeerzone in Genk heb je de mogelijkheid om 1 uur gratis te parkeren. Nadien betaal je € 2,00 per uur.

Een parkeerboete in Genk is € 20,00 per dag. 

Hasselt

In Hasselt betaal je in de betaalzone € 3,00 per uur tussen 9 uur en 21 uur. 

Een parkeerboete in Hasselt is € 25,00 per dag.  

Oostende

Veel badsteden in België hebben een hoger parkeertarief in de hoogseizoenen. Wanneer er veel bezoekers naar de badsteden komen dus. 

De Zeedijk en locaties dicht bij het strand zijn doorgaans het duurst, sommige gebieden hebben bovendien een maximale toegestane parkeertijd. 

In Oostende mag je in de drukste zones maximaal 2 uur parkeren. In deze parkeerzone betaal je € 1,40 per uur en € 3,50 voor twee uur.

In de Zeedijk parking mag je langer parkeren, maar hier betaal je € 2,80 voor een uur te parkeren. Voor 2 uur betaal je € 5,70. 

Een parkeerboete in Oostende komt op € 40,00 neer. Interessant om weten is dat er in Oostende een parkeerboete gegeven wordt tussen 9u00 en 14u00 en 14u00 en 20u00. Dit wil zeggen dat je 2 parkeerboetes kan krijgen op een dag. 

Conclusie

Zoals je ziet, varieert het parkeerbeleid enorm van stad tot stad. Met een groot verschil in de parkeerkosten, maar ook in de parkeerboetes. 

Naast deze inkomsten hebben sommige steden ook inkomsten door de bewonerskaarten. Dit is niet in elke stad of gemeente van toepassingen. 

Niet alleen de steden kunnen verdienen aan parkeren en mobiliteit, ook jij kan je parkeerplaats of garagebox verhuren. En dit hoeft niet altijd voor een lange duur te zijn. Je kan net zoals de gemeente je garageplek per dag verhuren via SparkSpot. Ook weten hoeveel meer je kunt verdienen? 

Bronnen: 
Spark-Host
worden?
Samen maken we het beste van je beschikbare parkeermogelijkheden.

Oost-Vlaanderen

West-Vlaanderen

Belgische Kust